„Barwy ochronne” reż. Krzysztof Zanussi, Polska 1976
psychologiczny
„Wszyscy są takimi samymi konformistami jak nie przymierzając ty i ja” – to jedna z lekcji, jakiej młodemu asystentowi udziela starszy kolega, docent. Miejscem nauki jest obóz językoznawczy, którego uczestnikami są obaj naukowcy. Młody idealista z jednej strony szybko przekonuje się, jak bardzo skorumpowane i miałkie intelektualnie jest to środowisko, z drugiej jednak odkrywa, że sam nie jest wolny od hipokryzji…
Sztandarowe dzieło Kina Moralnego Niepokoju z wielką kreacją Zbigniewa Zapasiewicza w roli współczesnego Mefistofelesa. W zamierzeniu reżysera ta opowieść o kuszeniu młodego idealisty miała być dyskursem o naturze i kulturze, ale widownia potraktowała środowisko naukowców jako metaforę Polski lat 70., systemu pozbawionego podstaw etycznych i produkującego cyników i konformistów. Film, mimo osadzenia w realiach PRL-u, pozostaje uniwersalny. Jak powiedział sam reżyser, „rzeczywistość przedstawiona na ekranie tylko w paru szczegółach się zestarzała”…
Nagrody
1977 – FPFF:
– Grand Prix (Wielka Nagroda Jury „Złote Lwy”) – Krzysztof Zanussi
– Nagroda za zdjęcia – Edward Kłosiński
– Nagroda za pierwszoplanową rolę męską – Zbigniew Zapasiewicz
– Nagroda za scenariusz – Krzysztof Zanussi
1977 – MFF, Teheran – „Złoty Koziorożec” za reżyserię – Krzysztof Zanussi
1978 – MFF, Rotterdam – Nagroda dziennikarzy – Krzysztof Zanussi